Päivitetty 20.11.2025
Luonnontieteellinen keskusmuseo – Luomus tarjoaa lipunmyynnin verkkokaupassaan (jatkossa Verkkokauppa) näiden Käyttö- ja toimitusehtojen (jatkossa Ehdot) mukaisesti. Verkkokaupassa on myynnissä pääsylippuja, opastuksia, tapahtumia, työpajoja sekä muita tuotteita ja palveluita (jatkossa Palvelut).
Luomus on Helsingin yliopiston erillislaitos, joka säilyttää ja ylläpitää luonnontieteellisiä kansalliskokoelmia sekä harjoittaa niihin liittyvää tutkimusta. Luomuksen kokoelmiin pääsee tutustumaan kolmessa yleisökohteessa: Luonnontieteellisessä museossa sekä Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa.
Verkkokaupan myyjänä toimii Helsingin yliopisto (0313471–7). Verkkokaupan ylläpidosta ja toiminnasta vastaa Luonnontieteellinen keskusmuseo – Luomus (jatkossa Palveluntarjoaja).
Tässä verkkokaupassa myydään Ehtojen mukaisesti Luomuksen yleisökohteiden Palveluita.
Verkkokaupan käytön ehtona on, että Verkkokaupan asiakas (jatkossa Asiakas) hyväksyy nämä Ehdot.
1. Yhteystiedot
Verkkokauppaan liittyvät tiedustelut ja yhteydenotot tulee osoittaa Luomukselle: Luonnontieteellinen keskusmuseo, PL 17 (Pohjoinen Rautatiekatu 13), 00014 Helsingin yliopisto, luomus-shop@helsinki.fi
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalvelun tarjoajana toimii Verifone Finland Oy
(0943819-9). Maksamiseen liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä Verifoneen: Verifone Finland Oy, Vantaankoskentie 14, 01670 Vantaa, Asiakaspalvelu: 020 753 5192, kuluttaja@verifone.fi
Mikäli Asiakkaalla on kysyttävää verkkokaupasta ostamiseen, verkkosivun käytön teknisiin ongelmiin, Palveluiden hintoihin tai ostorajoituksiin, tilaukseen tai tilausvahvistukseen, Palvelun kuittien tai tositteiden vastaanottoon tai häviämiseen, tai yleisökohteessa vierailuun liittyen (esimerkiksi tapahtuma-ajat, pääsy kohteeseen, kohteen saavutettavuus), voi Asiakas olla yhteydessä Luomuksen Verkkokaupan asiakaspalveluun luomus-shop@helsinki.fi.
Palvelujen ostamiseen ja käyttöön liittyvissä kysymyksissä Asiakas voi myös olla yhteydessä kohteen lippukassaan kohteen aukioloaikoina:
Luonnontieteellinen museo:
- puhelin: 02941 28800
Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha, kasvihuoneet:
- puhelin: 02941 24455
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha:
- puhelin: 02941 28870
2. Yleistä
Palveluntarjoaja vastaa Palveluiden tuottamisesta ja toimittamisesta, Palveluihin liittyvästä tiedottamisesta sekä mahdollisista Palveluiden peruuntumisista ja/tai muutoksista.
Maksupalveluntarjoaja toimii ainoastaan tapahtumien ja tuotteiden teknisenä välittäjänä. Maksupalveluntarjoajalla tai osana sen alustaa käytetyillä maksupalveluilla ei ole vastuuta tuotteiden tai Palveluiden lopullisesta käyttömahdollisuudesta.
3. Rekisteröityminen ja henkilötiedot
Palveluiden tilaaminen ei edellytä rekisteröitymistä Verkkokauppaan, mutta rekisteröityminen on mahdollista esim. oston yhteydessä. Asiakkaan tulee aina Palvelun oston yhteydessä antaa palvelun käytön edellyttämät tarpeelliset tiedot, jotka tallennetaan Verkkokauppaan tilauksen käsittelemiseksi ja asiakassuhteen hoitamiseksi. Mikäli Asiakas on luonut käyttäjätilin, säilyy se voimassa kahden vuoden ajan, jonka jälkeen käyttäjätili poistuu Verkkokaupan tiedoista, jos tiliä ei käytetä.
Henkilötietojen käsittely perustuu Luomuksen ja asiakkaan väliseen sopimukseen. Lisätietoja henkilötietojen käsittelytä löydät tietosuojaselosteesta.
4. Tilaus, tilausvahvistus ja tositteet
Palveluita on tilattavissa Palvelua edeltävälle päivälle saakka, jos Palveluun on vapaita paikkoja jäljellä. Kuluvalle päivälle ei ole mahdollista ostaa Palveluita Verkkokaupassa. Kuluvan päivän Palveluita voi ostaa paikan päällä vierailukohteissa.
Huomio: Poiketen edellä mainitusta, kalenterivuodelle 2026 (1.1.2026 alkaen) ostettavat Palvelut ovat ostettavissa Verkkokaupasta myös kuluvalle päivälle, mikäli Palveluun on vapaita paikkoja jäljellä. Kuluvan päivän ostettavuus koskee ainoastaan vuodelle 2026 ostettavia lippuja.
Verkkokaupassa Palvelut valitaan lisäämällä ne ostoskoriin. Maksamalla maksun Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin Verkkokaupan Ehtoihin sekä tilattavaa Palvelua koskeviin lisäehtoihin ja -tietoihin. Lisäksi Asiakas hyväksyy, että hänen henkilötietojansa käsitellään Verkkokaupan asiakasrekisterin tietosuojaselosteen mukaisesti.
Kaikki tilaukset vahvistetaan Asiakkaan sähköpostiosoitteeseen toimitettavilla kuitilla ja maksuvahvistuksella, joissa ilmoitetaan tilauksen hinta sekä tilatut tuotteet. Kuitti toimitetaan Helsingin yliopiston sähköpostiosoitteesta ja maksuvahvistus maksupalvelutarjoajan (Verifone Finland Oy) toimesta. Asiakas vastaa ilmoittamansa sähköpostiosoitteen oikeellisuudesta. Kuitti ja maksuvahvistus yhdessä toimivat virallisena tositteena ostoksesta.
Kuitissa on linkki mobiililippuun (QR-koodi lippu), joka tulee näyttää Palvelutarjoajan toimipisteessä mobiililaitteen näytöltä tai paperitulosteena Palvelun lunastamisen yhteydessä. Huomaathan, että kuitti ei toimi pääsylippuna Palveluun.
Muissa kuin Ryhmälipuissa Palveluiden liput toimitetaan Kuitin yhteydessä erillisinä QR-koodeina, jotka kuitenkin tilauksen yhteydessä voi halutessaan pyytää toimitettaviksi vain yhtenä QR-koodi lippuna (rastittamalla tähän liittyvän kohdan tilauksen yhteydessä). Ryhmille tilattavissa Palveluissa kuitin yhteydessä toimitetaan yksi QR-koodi lippu, joka toimii Palvelun lunastamiseen koko ryhmälle.
Palvelun tilauksen yhteydessä Asiakas voi halutessaan valita, että ostettava Palvelu toimitetaan muuhun kuin hänen omaan sähköpostiosoitteeseensa (esim. lahjaksi toiselle henkilölle). Tällöin Asiakas voi halutessaan myös kirjoittaa saateviestin Palvelun vastaanottajalle. Asiakkaan saateviesti näkyy toimitetussa lipussa tai muussa Palvelussa. Tositteet Palvelun ostosta (kuitti ja maksuvahvistus) toimitetaan kuitenkin Asiakkaalle.
Asiakkaan tulee säilyttää kaikki edellä mainitut sähköpostilla lähetetyt tositteet tarkasti! Verkkokauppaan ei automaattisesti synny oston yhteydessä Asiakkaalle omaa tiliä, josta ostosten kuitteja tai muita tositteita voisi käydä lataamassa itselleen uudelleen. Asiakas voi kuitenkin oston yhteydessä halutessaan luoda Verkkokauppaan tilin, jolloin hän pääsee kirjautumaan tililleen uudelleen ja tarkistamaan ostohistoriansa sekä tilauksiin liittyvät tositteet.
Palveluntarjoajalla ei ole velvoitetta korvata Asiakkaalle kadonneita pääsylippuja tai muita Palveluun liittyviä tositteita. Mikäli Asiakas kadottaa oman pääsylippunsa, voi hän kuitenkin ilmoittaa tästä Luomuksen Verkkokaupan asiakaspalveluun (luomus-shop@helsinki.fi), josta lippu voidaan toimittaa Asiakkaalle uudelleen viiden (5) arkipäivän sisällä Asiakkaan yhteydenotosta.
5. Hinnat
Verkkokaupassa näkyvät Palveluiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Palveluntarjoaja pidättää oikeudet hinnanmuutoksiin. Kaikki hinnat on merkitty euroina (EUR). Tilaamisen yhteydessä ennen tilauksen lopullista hyväksymistä Asiakas näkee ostoskoriin siirtämiensä Palveluiden yhteishinnan ja Palveluista maksettavan arvonlisäveron eriteltynä. Palveluiden ostoon ei liity muita Asiakkaalta veloitettavia kuluja, kuten toimituskuluja.
6. Maksaminen ja maksutavat
Ostettavat Palvelut maksetaan tilauksen yhteydessä valittavissa olevalla maksutavalla. Verkkokaupan Palveluntarjoaja ei tallenna tai saa tietoonsa Asiakkaiden kortti- tai tilitietoja.
Maksutapavalikoimaan kuuluvat:
- Kaikki suomalaiset verkkopankkimaksut: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Säästöpankki, Aktia, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Handelsbanken, S-Pankki ja Ålandsbanken.
- Visa- ja Mastercard-korttiperheet: Visa Credit, Visa Debit, Mastercard Credit, Mastercard Debit, Visa Electron, Maestro ja Eurocard.
- Mobiilimaksutavat: Siirto, MobilePay ja Apple Pay.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalvelun tarjoajana toimii Verifone Finland Oy (0943819-9) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Verifone Finland Oy on Finanssivalvonnan toimiluvan saanut maksulaitos. Maksutapahtumat toteutetaan Verifone Finland Oy:n suojatussa tietoturvallisessa maksuympäristössä.
Yleisimpien verkkopankki-, kortti- ja muiden maksujen vastaanottajana tiliotteella sekä mahdollisilla korttilaskuilla näkyy Verifone Finland Oy, joka välittää maksut kauppiaalle. Muiden maksutapojen osalta Verifone Finland Oy toimii maksutapahtumatietojen välittäjänä, jolloin maksun vastaanottajana näkyy Palveluntarjoaja (Helsingin yliopisto).
7. Palveluiden käyttö
Palveluiden tilauksen yhteydessä Asiakkaan tulee aina tarkistaa Palvelun (esimerkiksi pääsylipun tai tapahtuman) tiedot ja mahdolliset lisäehdot palvelun lunastamiseen liittyen.
Asiakas voi halutessaan luovuttaa Palvelun (esim. pääsylipun) eteenpäin toiselle henkilölle, ellei Palvelun tiedoissa tai lisäehdoissa erikseen tätä kielletä. Palvelua lunastavan henkilön tulee pystyä todistamaan oikeus mahdollisen alennetun lipputuotteen käyttöön palvelun lunastamisen yhteydessä.
Palvelu lunastetaan käyntikohteessa näyttämällä Palveluun oikeuttava QR-koodi lippu. Kukin Palvelu (QR-koodi lippu) voidaan lunastaa vain yhden kerran, ellei toisin erikseen mainita Palvelun tiedoissa tai lisäehdoissa.
Asiakas on velvollinen tarkastamaan ja noudattamaan Palveluun (esim. tapahtuman tai yleisöopastuksen) liittyvät tiedot ja lisäehdot, esim. tarkistamaan Palvelun saapumisohjeet, ikärajat ja aukioloajat.
Palvelun (esim. tapahtuman) peruuntumisesta tai siirtymisestä vastaa Palveluntarjoaja. Palveluntarjoaja informoi Asiakasta Palvelun oston yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen, mikäli Palvelu peruuntuu tai siirtyy. Lisätietoa palvelun peruuntumisesta sopimuksen kohdassa 9.
8. Erikoisliput, alennukset ja ostorajoitukset
Mikäli Palveluun on saatavilla erityishintaisia lippuja eri kävijäryhmille (kuten eläkeläis-, opiskelija- tai ikärajoituksen omaavia lipputuotteita tai muita vastaavia alennuslippuja) on Asiakkaan vastuulla varata oikea tuote, myös siinä tapauksessa, että Palvelu ostetaan toiselle henkilölle (esim. lahjaksi).
Asiakkaan tai lipunhaltijan tulee pystyä esittämään alennukseen oikeuttava todistus Palvelun lunastamisen (esim. sisäänkäynnin) yhteydessä. Esim. tuotteen ”Pääsylippu Museokortilla” varauksen yhteydessä tulee varautua näyttämään voimassa oleva Museokortti Palvelun lunastamisen yhteydessä.
Mikäli Palvelussa on ostorajoitus, on Palveluntarjoajalla oikeus peruuttaa myynti ja mitätöidä ostorajoituksen ylittävät liput tilauksesta.
9. Palvelun peruutus ja palautus
Maksettuja Palveluita ei vaihdeta eikä palauteta tilauksen jälkeen.
Palveluntarjoaja ei palauta tai korvaa ostetun Palvelun hintaa, mikäli Asiakas on ostanut väärän kävijäryhmän lipun, eikä pysty todistamaan oikeuttaan lipun käyttöön sen lunastamisen yhteydessä. Asiakas voi tällöin halutessaan ostaa uuden oikean käyttäjäryhmän lipun paikan päällä kohteessa.
Mikäli Palveluntarjoaja tekee maksun palautuksen Asiakkaalle Palvelun peruuntuessa, tehdään palautus ensisijaisesti Asiakkaan tekemän maksutavan mukaan. Palvelun siirtyessä, ja mikäli uusi päivämäärä ei sovi Asiakkaalle, tehdään palautus ensisijaisesti Asiakkaan tekemän maksutavan mukaan. Jos palautuksen tekeminen maksutavan mukaisesti ei ole mahdollinen, palautetaan maksu Asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille.
10. Palvelun ylläpito, käytettävyys ja virhetilanteet
Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää Verkkokaupan toiminta sen muutoksen, uudistuksen tai palveluun liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai huoltotyön tai muun sen kaltaisen syyn vuoksi tai mikäli lainsäädäntö tai muu viranomaismääräys sitä edellyttää.
Palveluntarjoaja ei vastaa virheistä, jotka johtuvat kolmannen osapuolen tarjoamien tietoliikenneyhteyksien tai muiden tietoliikenteeseen liittyvien palveluiden keskeytyksestä tai näissä palveluissa olevista virheistä. Palveluntarjoaja ei myöskään vastaa virheistä, jotka johtuvat siitä, että Asiakas käyttää Verkkokauppaa ohjeiden tai määräysten vastaisesti tai jotka ovat muuten Asiakkaan aiheuttamia.
11. Tietoturva, laitteet ja yhteydet
Verkkokaupassa ja maksamisessa käytetään tietoturvallista SSL-salattua yhteyttä luottokortti- ja muita tilaustietoja käsiteltäessä. Luottokorttitietoja ei säilytetä tietojärjestelmissä, vaan ne käsitellään ja säilytetään Verifonen turvallisessa PCI DSS -sertifioidussa järjestelmässä.
Asiakas vastaa itse Verkkokaupassa asioinnin edellyttämien laitteiden, ohjelmistojen ja verkkoyhteyksien hankkimisesta, toimivuudesta, tietoturvasta ja niiden aiheuttamista kustannuksista.
12. Palveluiden toteuttamisessa noudatettava lainsäädäntö
Palveluntarjoaja sitoutuu siihen, että se noudattaa sen ja Asiakkaan välisessä sopimussuhteessa Suomessa voimassa olevaa lainsäädäntöä. Etämyynnin osalta tapauksissa, joissa toteutus on sovittu tapahtuvaksi tiettynä ajankohtana (esimerkiksi tapahtuma tai opastus), kuluttajansuojaan kuuluvaa 14 kalenteripäivän peruutusoikeutta ei sovelleta vapaa-ajanpalveluun.
13. Vahingonkorvausvastuu ja ylivoimainen este
Palveluntarjoaja vastaa Asiakkaalle ainoastaan niistä välittömistä vahingoista, joita se on tuottamuksellisesti aiheuttanut sopimusta rikkomalla. Jos voidaan todeta, että kyseessä on Palveluntarjoajan virhe, Asiakkaalle voidaan korvata Asiakkaalta verkkomaksupalvelussa aiheettomasti perityt kustannukset, mutta ei muita seurannaiskuluja.
Palveluntarjoaja ei ole velvollinen suorittamaan vahingonkorvausta eikä muita välillisiä tai välittömiä korvauksia tai hyvityksiä, jotka johtuvat sopimuksen kohdassa 10 mainituista häiriöistä tai virheistä.
Ylivoimainen este (force majeure) vapauttaa Palveluntarjoajan Verkkokauppaan liittyvistä velvoitteista, mikäli se estää verkkomaksusuorituksen tai kohtuuttomasti haittaa sitä. Palveluntarjoaja pyrkii ilmoittamaan ylivoimaisesta esteestä verkkosivuillaan heti sen jälkeen, kun se on ilmennyt.
14. Käyttöehtojen muuttaminen
Palveluntarjoaja on oikeutettu muuttamaan näitä Verkkokaupan käyttöehtoja ilmoitettuaan muutoksista verkkosivuillaan hyvissä ajoin ennen muutosten voimaantuloa.
15. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, ei kuitenkaan sen kansainvälistä lainvalintaa koskevia säännöksiä. Tästä sopimuksesta ja sopimussuhteesta mahdollisesti aiheutuvat riitaisuudet ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla.
Kuluttaja-asiakkaalla on myös oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Asiakas voi myös nostaa tästä sopimussuhteesta aiheutuvia riitaisuuksia koskevan kanteen Helsingin käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on asuinpaikkansa. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa.

