Uppdaterad 20.11.2025
Naturhistoriska centralmuseet – Luomus erbjuder biljettförsäljning i denna webbshop för (hädanefter Webbshop) inträdesbiljetter, guidningar, evenemang, verkstäder, samt andra produkter och tjänster (hädanefter Tjänster) i enlighet med dessa Användarvillkor (hädanefter Villkor)
Luomus är en fristående institution vid Helsingfors universitet som bevarar och upprätthåller de naturvetenskapliga nationalsamlingarna samt bedriver forskning i anslutning till dem. Luomus samlingar kan ses på tre besöksmål: Naturhistoriska museet samt Kajsaniemi och Gumtäkt botaniska trädgårdar.
Säljare i Webbshoppen är Helsingfors universitet (0313471-7). För underhåll och verksamhet av Webbshoppen ansvarar Naturhistoriska centralmuseet – Luomus (hädanefter Tjänsteleverantören).
I denna Webbshop säljs i enlighet med Villkoren Tjänster vid Luomus besöksmål.
Förutsättningen för användning av Webbshoppen är att webbshopskunden (hädanefter Kunden) godkänner dessa Villkor.
1. Kontaktuppgifter
Förfrågningar gällande Webbshoppen bör riktas till Luomus: Naturhistoriska centralmuseet, PB 17 (Norra Järnvägsgatan 13), 00014 Helsingfors universitet, luomus-shop@helsinki.fi
Betalningsförmedlingstjänsten tillhandahålls av Verifone Finland Oy (0943819-9). För frågor gällande betalningen kan du kontakta Verifone: Verifone Finland Oy, Vantaankoskentie 14, 01670 Vanda, Kundtjänst: 020 753 5192, kuluttaja@verifone.fi
Om Kunden har frågor gällande köp i webbshoppen, tekniska problem med användning av webbplatsen, priser på Tjänster eller köpbegränsningar, beställningar eller beställningsbekräftelser, mottagande eller försvinnande av kvitton eller verifikationer på Tjänster, eller om Kunden har frågor angående själva besöksmålen (till exempel evenemangstider, inträde till besöksmålen, besöksmålens tillgänglighet), kan Kunden kontakta Luomus Webbshopps kundtjänst: luomus-shop@helsinki.fi.
Frågor gällande köp och användning av Tjänster kan Kunden även rikta till besöksmålets biljettkassa under öppettiderna:
Naturhistoriska museet:
- 02941 28800
Kajsaniemi botaniska trädgård:
- 02941 24455
Gumtäkt botaniska trädgård:
- 02941 28870
2. Allmänt
Tjänsteleverantören ansvarar för produktion och leverans av Tjänster, information kring Tjänster samt eventuella inställda Tjänster och/eller ändringar i dem.
Betaltjänstleverantören agerar endast som teknisk förmedlare av evenemang och produkter. Betaltjänstleverantören eller de betaltjänster som används som en del av dess plattform ansvarar inte för den slutliga användningsmöjligheten för Tjänster.
3. Registrering och personuppgifter
Det krävs ingen registrering i Webbshoppen för att beställa Tjänster, men registrering är möjlig till exempel i samband med ett köp. Kunden måste vid beställning av Tjänster lämna de uppgifter som är nödvändiga för att kunna använda Tjänsten. Dessa sparas i Webbshoppen för att behandla beställningen och hantera kundrelationer. Om Kunden skapat ett användarkonto gäller detta i två år, därefter raderas kontot om det inte används.
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på avtalet mellan Luomus och Kunden. Mer information om personuppgiftshantering finns i integritetspolicyn.
4. Beställning, orderbekräftelse och verifikat
Tjänster kan beställas fram till dagen före Tjänstens genomförande, förutsatt att det finns lediga platser. Det är inte möjligt att köpa Tjänster i Webbshoppen för samma dag. Tjänster för innevarande dag kan köpas på plats vid besöksmålen.
Anmärkning: Biljetter för år 2026
Oberoende av det övan nämnda är Tjänster som köps för kalenderåret 2026 (från och med 1/1/2026) tillgängliga för köp i Webshoppen även för innevarande dag, förutsatt att det finns lediga platser. Möjligheten att köpa för innevarande dag gäller endast för biljetter som köps för år 2026.
Tjänster väljs i Webbshoppen genom att lägga dem i varukorgen. Genom att betala för en beställning förbinder sig Kunden att följa de vid beställningstillfället gällande Villkoren samt eventuella tilläggsvillkor och särskild information för den aktuella Tjänsten. Kunden godkänner dessutom att dennes personuppgifter behandlas i enlighet med Webbshoppens kundregisters integritetspolicy.
Alla beställningar bekräftas till Kundens angivna e-postadress i form av ett kvitto och en betalningsbekräftelse, i vilka beställningens pris och beställda produkter anges. Kvittot skickas från Helsingfors universitet och betalningsbekräftelsen från betalningsleverantören (Verifone Finland Oy). Kunden ansvarar för att den angivna e-postadressen är korrekt. Kvitto och betalningsbekräftelse utgör tillsammans det officiella verifikatet för köpet.
Kvitton innehåller en länk till mobilbiljetten (QR-kodsbiljett), som bör visas i Tjänsteleverantörens mottagningsställe på mobilskärm eller pappersutskrift vid inlösen av Tjänsten. Observera att kvittot i sig inte fungerar som inträdesbiljett.
För andra Tjänster än gruppbiljetter levereras biljetterna tillsammans med kvittot som separata QR-koder. Vid beställningen kan Kunden på begäran välja att få dem levererade endast som en enda QR-kodsbiljett (genom att markera motsvarande ruta i samband med beställingen). För gruppbiljetter levereras däremot alltid bara en QRkodsbiljett tillsammans med kvittot, vilken gäller för hela gruppen.
Vid beställning kan Kunden välja att få den köpta Tjänsten skickad till en annan epostadress än sin egen (till exempel som gåva till en tredje part). Kunden kan också bifoga ett personligt meddelande till mottagaren, vilket visas i den levererade biljetten eller annan Tjänst. Verifikationerna för köpet (kvitto och betalningsbekräftelse) skickas dock till Kunden.
Kunden bör alltid spara de verifikationer som skickas via e-post! I samband med köp skapas inget konto i Webbshoppen automatiskt, vilket innebär att kvitton eller andra verifikationer inte kan laddas ner i efterhand. Kunden kan dock vid köptillfället välja att skapa ett konto i Webbshoppen, och kan då logga in för att se sin orderhistorik och tillhörande verifikationer.
Tjänsteleverantören är inte skyldig att ersätta borttappade biljetter eller andra verifikationer som gäller Tjänsten. Om Kunden tappat bort sin biljett kan Kunden anmäla detta till Luomus Webbshops kundtjänst (luomus-shop@helsinki.fi). Efter en sådan anmälan kan biljetten skickas på nytt till Kunden inom fem (5) arbetsdagar från det att Kundens kontakt har mottagits.
5. Priser
De priser på Tjänster som visas i webbshoppen är inklusive moms. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra priser. Innan det slutliga godkännandet av beställningen ser Kunden det totala priset på de Tjänster som lagts till i varukorgen samt momsens andel. Inga andra kostnader, såsom leveranskostnader, debiteras Kunden i samband med köp av Tjänster.
6. Betalning och betalningsätt
De Tjänster som köps betalas i samband med beställningen. Betalningssätt väljs i samband med beställningen. Webbshoppens Tjänsteleverantör lagrar inte och får inte del av Kundernas kort- eller kontouppgifter.
Betalningsmetoder:
- Finska nätbanksbetelningar: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Säästöpankki, Aktia, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Handelsbanken, S-Pankki och Ålandsbanken
- Visa och Mastercard kortfamiljer: Visa Credit, Visa Debit, Mastercard Credit, Mastercard Debit, Visa Electron, Maestro och Eurocard
- Mobilbetalningsmetoder: Siirto, MobilePay och Apple Pay.
Verifone Finland Oy (0943819-9) är betalningsförmedlare och betaltjänstleverantör i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Verifone Finland Oy är ett betalningsinstitut som är licensierat av Finansinspektionen. Betalningstransaktioner genomförs i Verifone Finland Oys säkra betalningsmiljö.
Verifone Finland Oy anges som betalningsmottagare på kontoutdrag och kortfakturor för nätbanks och kortbetalningar. Verifone Finland Oy förmedlar dessa betalningar till Tjänsteleverantören. För andra betalningsmetoder agerar Verifone Finland Oy som förmedlare av betalningstransaktionsinformation, i vilket fall handlarens företagsnamn visas som mottagare av betalningen.
7. Användning av Tjänsterna
Vid beställning av Tjänster bör Kunden alltid kontrollera uppgifterna om Tjänsten (till exempel inträdesbiljett eller evenemang) samt eventuella tilläggsvillkor som gäller för inlösen av Tjänsten.
Om inget annat uttryckligen anges i Tjänstens uppgifter eller tilläggsvillkor, får Kunden överlåta Tjänsten (t.ex. en inträdesbiljett) till en annan person. Den som löser in Tjänsten bör kunna bevisa sin rätt att använda eventuell reducerad biljett vid inlösen av Tjänsten.
Tjänsten löses in vid besöksmålet genom att visa QR-kod biljetten som berättigar till Tjänsten. Varje biljett (QR-kod) kan endast lösas in en gång, om inte annat anges i Tjänstens uppgifter eller tilläggsvillkor.
Kunden är skyldig att kontrollera och följa de uppgifter och eventuella tilläggsvillkor som gäller Tjänsten, till exempel ankomstanvisningar, åldersgränser och öppettider.
För inställda eller flyttade Tjänster ansvarar Tjänsteleverantören. Tjänsteleverantören informerar Kunden via den e-postadress som lämnats i samband med köpet om Tjänsten ställs in eller flyttas. Mer information om inställningar och flytt finns i punkt 9 nedan.
8. Specialbiljetter, rabatter och köpbegränsningar
Om särskilda rabattpriser finns tillgängliga för Tjänsten t.ex. för olika besökargrupper (såsom pensionärs-, student- eller andra motsvarande rabatter) är det Kundens ansvar att välja rätt produkt även när Tjänsten köps åt en annan person (till exempel som gåva).
Kunden eller innehavaren av biljetten ska vid inlösen kunna visa upp giltigt intyg som berättigar till rabatten. Vid exempelvis produkten ”Inträdesbiljett med Museikort” ska man vid inlösen vara beredd att visa giltigt Museikort.
Om Tjänsten omfattas av en köpbegränsning äger Tjänsteleverantören rätt att häva köpet och annullera de biljetter i beställningen som överskrider köpbegränsningen.
9. Avbokning och återbetalning av Tjänst
Betalda Tjänster kan inte bytas eller returneras efter beställningen.
Tjänsteleverantören återbetalar inte eller ersätter betalning för en köpt Tjänst om Kunden köpt fel biljettkategori och inte kan bevisa sin rätt att använda Tjänsten vid inlösen. Kunden har i sådant fall möjlighet att köpa korrekt biljettkategori på plats vid besöksmålet.
Om Tjänsteleverantören gör en återbetalning till Kunden vid inställning av evenemang, görs återbetalningen i första hand enligt betalningssättet Kunden använt. Om evenemanget flyttas och det nya datumet inte passar Kunden görs återbetalningen i första hand enligt den betalningssätt som Kunden använt. Om det inte är möjligt att återbetala enligt betalningssättet som Kunden använt återbetalas Tjänstens pris till det bankkonto som Kunden anger.
10. Tjänstens underhåll, tillgänglighet och felsituationer
Tjänsteleverantören har rätt att tillfälligt avbryta Webbshoppens funktion vid förändringar, uppdateringar eller andra tekniska orsaker som rör Tjänsten, vid arbeten i telekommunikationsnät såsom installation eller underhåll, eller om lagstiftning eller myndighetsbeslut så kräver.
Tjänsteleverantören ansvarar inte för fel som orsakas av avbrott eller brister i tredjepartslevererade telekommunikationstjänster eller andra relaterade tjänster. Tjänsteleverantören ansvarar heller inte för fel som beror på att Kunden använt Webbshoppen i strid med anvisningar eller föreskrifter, eller som på annat sätt har orsakats av Kunden.
11. Datasäkerhet, utrustning och anslutningar
Betalningar och andra beställningsuppgifter i Webbshoppen hanteras över en säker SSL-krypterad förbindelse. Kortuppgifter hanteras och förvaras endast i Verifones säkra, PCI DSS-certifierade system.
Kunden ansvarar själv för att anskaffa och underhålla den utrustning, programvara, och internetanslutning som krävs för att använda Webbshoppen, samt för de kostnader och relevantta informationssäkerhetsåtgerder som dessa medför.
12. Tillämplig lag vid genomförande av Tjänsterna
Tjänsteleverantören förbinder sig att i sitt avtal med Kunden iaktta den lagstiftning som gäller i Finland. Vid distansförsäljning, när genomförandet av Tjänsten är avtalat till en bestämd tidpunkt (t.ex. föreställning eller guidning), gäller inte konsumentskyddets 14 dagars ångerrätt för fritidstjänster.
13. Skadeståndsansvar och force majeure
Tjänsteleverantören ansvarar gentemot Kunden endast för direkta skador som orsakats av Tjänsteleverantören genom vårdslöshet eller avtalsbrott. Om det konstateras att ett fel har uppstått från Tjänsteleverantören kan Kunden ersättas för felaktigt debiterade kostnader i nätbetalningen, men inte för andra följdskador eller indirekta kostnader.
Tjänsteleverantören är inte skyldig att betala skadestånd eller annan ersättning som härrör från de avbrott eller fel som avses i punkt 10.
Force majeure (särskilda omständigheter utanför parternas kontroll) befriar Tjänsteleverantören från förpliktelser i samband med Webbshoppen om sådana händelser förhindrar en nätbetalning eller oskäligt hindrar den. Tjänsteleverantören strävar efter att informera om force majeure-situationer på sina webbplatser så snart de inträffar.
14. Ändring av Villkoren
Tjänsteleverantören har rätt att ändra dessa Villkor efter att ha meddelat om ändringarna på sina webbplatser i god tid före ändringarnas ikraftträdande.
15. Tvistlösning
På detta avtal tillämpas lagen i Finland, dock inte bestämmelserna om internationella lagkonflikter i den. Eventuella tvister kopplade till detta avtal och avtalsförhållandet ska i första hand lösas genom förhandling.
Konsumentkunder har också rätt att få tvister kopplade till detta avtal prövade av konsumenttvistenämnden. Kunden kan också väcka talan gällande tvister kopplade till detta avtal vid Helsingfors tingsrätt eller vid tingsrätten i den domkrets där Kunden har sin hemvist. Om Kunden inte har någon hemvist i Finland prövas tvister vid Helsingfors tingsrätt.

